Är miljöbilden skev?

03 februari 2009 at 5:32 e m (Uncategorized) (, )


    Idag talas det väldigt mycket om miljön och den globala uppvärmningen, vilka konsekvenser den för med sig och vad som kan hända i form av olika katastrofscenarion. Alla med hög sannolikhet till att inträffa och det är nog ganska säkert att anta att det är annorlunda värld vi går till mötes. Måste erkänna att det är en lite dyster bild som målas upp, med snudd på domedagsprofetia. I ärlighetens namn, vem vill höra med det örat?
    Nej, inte jag heller men måste det verkligen vara så tråkigt och ullstrumpigt att göra det miljövänliga valet? För vad jag förstått så är det inte för sent att förändra framtiden. Jag tror inte att vi behöver fullkomligt förkasta den bekvämliga livsstil vi skaffat oss eller gå tillbaka till 1900 frös ihjäl utan vår komfortabla teknik för att rädda miljön.
    Jag språkar för en integration av det gamla och nya. Det är fullt sant att vi inte kommer att kunna konsumera på samma sätt som i vårt nuvarande slit och släng samhälle, utan att ha samvete och ta ansvar för vad våra handlingar genererar. Däremot finns det idag mängder av alternativ och vi har möjlighet att skapa fler, skapa val som ger en bättre miljö. Valet ligger hos oss var och en av oss.
    Vad väljer jag att göra med min tid, min framtid?
  

 

<a href=”http://www.bloglovin.com/blogg/534992/frken-arktis?claim=vkvzbg9388q”>Följ min blogg med bloglovin</a>

 

Kommentera

