Gläns över glas och assiett – Ekospolglans till diskmaskinen Berta!

03 mars 2009 at 8:48 e m (Boende - från koja till slott., Lägenhet, Rengöring, Tips & Råd, Villa, Hus & Herrgård) (, , , , , , , , )


    Idag fann jag mig själv stå utan spolglans till vår, i min mening, mycket älskvärda lilla diskmaskin Berta, som jag prisar högt till skyarna efter att ha diskat för hand under många år. Visserligen har vi tidigare handlat spolglans med ekologiskt kravmärke (Änglamark för den som är nyfiken) men det slog mig efter att jag tagit mig en titt på innehållsförteckningen att det inte skulle bara så svårt att tillverka egen?

    Jag drog mig till minnes att bl. a. kristallglas får väldigt fin glans om man, efter diskning, doppar dem i ättiksvatten eller ett vatten och vitvinsvinägerblandning, vilket som går bra. Varför skulle det då inte fungera med en egen komposition av syra, kanske dock inte för stark, eftersom det lätt skulle skada diskmaskinen. Bara en tillräckligt hög koncentration för att erhålla det där exklusiva blänket i glasens yta som gör dem, inte bara vackra, utan de håller längre?

    Enligt uppgifter ska man helst undvika att tillsätta spolglans till sin diskmaskin, eftersom det ofta innehåller tensider* som släpps ut till miljön och påverkar de levande vattenorganismerna. Endast områden som har kalkrikt vatten behöver använda spolglans.

    Här finns ett recept på ett enkelt hemmatillverkat och fullständigt ekologisk spolglans. Håll till godo!

    / Fr. A.

    Ekospolglans :

    Blanda 20 gram citronsyra med 1 liter vatten och häll i spolglansfacket.

    * se vidare förklaring i kemiskt lexikon

Källor : http://www.danderyd.se, http://www.gavle.se

Kommentera

