Naturlig påskäggsfärgning!

13 april 2009 at 10:58 f m (Hälsa, Mat, Tips & Råd) (, , , , , , , , , , , , , , )


 

 

När jag var liten var en av de bästa sakerna jag visste under påsken att få se alla fina färger som blev när mamma färgade påskäggen i alla regnbågens färger. Jag kommer ihåg att jag önskade att det fanns mindre ägg så att man orkade äta fler färger än en eller två. För mer än så gick det inte ned i magen, inte idag heller för den delen men äggfärgningen är fortfarande lika charmig som tidigare.

Skillnaden idag är att istället för att använda de kemikalietillverkade färgerna som man kan köpa i butikerna så använder jag mig gärna av naturliga färgämnen, vilka återfinns i såväl kylskåp som kryddhylla.

Det finns faktiskt fler naturliga färgämnen än jag hade förväntat mig. Visserligen är det lite mer komplicerat att få fram de riktigt intensiva och klara nyanserna.

Samtidigt finner jag det riktigt charmigt och lite gammeldags hemtrevligt med de mjukare dova tonerna.

Idag valde jag att färga äggen i en härligt varm ockragul kulör med hjälp av vanlig gurkmeja. En sötaktig krydda som innehåller pigmentämnet curcumin, en naturlig antioxidant, vilket enligt forskarna sägs minska den skadliga effekten av akrylamid.

Recept Gula ägg:
Gör så här –
Häll i 3 tsk ekologisk gurkmeja i vattnet samtidigt med de ekologiska äggen.
Koka antal minuter som du önskar ha dina ägg.
Ta upp och skölj i kallt vatten.
Klart!

Andra fina färger att prova är lökskal både gula lökskal och röda fungerar bra. De gula lökskalen ger en mer orange ton och rödlöksskal ger något varmare rödbrun färg. Vill man få en riktigt vackert brun färg på äggen prova att koka i kaffe, riktigt snyggt! Björklöv kan man tydligen också använda till att färga ägg med. De ska ge äggen en skir ljusgrön yta. Riktigt vårlikt, något jag tänker prova vid senare tillfälle.

Glad Påsk!

/Fr. A.

Källor:

Mentoronline.se

Kommentera

