AKTION 365 – Var med och deltag i aktiv daglig klimatförändring

17 april 2009 at 2:30 e m (AKTION 365, Global uppvärmning, Hur börjar man?, Sverige, Tips & Råd, Världsprojekt) (, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , )


Vill du vara med och förändra världen genom små enkla handlingar och val? Är du trött på att det bara pratas och att det inte händer något, politikerlöften utan synliga resultat och krångliga omställningar som stjäl tid? Delta i AKTION 365 och gör skillnad!

Start måndag 20 April.

Världen idag.

Med larmrapporter som väller över oss från höger till vänster, från ovan och under, kan man inte bli annat än förvirrad och något lamslagen. Min första reaktion när jag hör nyheter om klimatförändringarna är alltid – Jag måste göra något!

Min andra tanke är – Men vad kan lilla jag göra? När verkligheten sen sjunker in och den där entusiasmen, viljan att förändra och göra bättre hamnar, inte för att jag menar att göra så eller vill, lite i skymundan då vardagen tar över och jag fortsätter att gå i mina vanliga gamla fotspår.

Men det är svårt att bryta gamla vanor, det sägs att det tar 21 dagar att bryta en vana, så kanske är planen att skapa en ny vana istället. Små enkla lätta saker att göra och komma ihåg – vanor?

Värt att prova!

Klimatförändringarna går enligt forskarna och de nya forskningsrapporterna snabbare för varje dag. Beslutsfattarna och politikerna konverserar och tvistar om vilken lösning som är den mest ultimat gynnsammast. Rent ut sagt verkar den gamla beprövade byråkratiska metoden i det här fallet alldeles förlegad och verkningslös. Kort sagt det tar för lång tid!

Vi behöver handla nu. Kanske kan vi tillsammans hjälpa till att snabba på processer i stort och smått.

Förslaget.

Mitt förslag till alla därute i världen, som känner att ni precis som jag vill göra skillnad men inte riktigt vet var ni ska börja, hur ni ska fortsätta och känner att det lilla som görs förändrar världen, är följande:

Delta i AKTION 365 som är en plan för världen där det varje dag genomförs en ny, liten och enkel förändring till ett miljövänligare leverne och samhälle.

Varje dag kommer en ny sak att publiceras som du och alla som deltar också kan göra för en bättre värld. Förslagen till handling kommer att vara enkla, ekonomiska och vara lätta att genomföra, utan att ta tid. Detta är förutsättningen för vi lever i ett rasande högt tempo.

Handlingarna kommer att beröra alla områden i våra liv, från köket och mat till transport och påverkan på konsumtion och politiker.

Det enda du behöver göra är att följa med och delta i förslagen. Även om du inte följer med alla dagar så gör du skillnad.

Ensam är stark hette visst ordspråket men jag hävdar att om vi bidrar med en gemensam styrka kan vi få till stora förändringar. Se bara på vad ifrågasättandet av tillsattser i mat har gjort med konsumtionen av varor. Producenterna har redan börjat att dra ned på tillsattserna i mat även om livsmedelsindustrin hävdar att tillsattser är ofarliga. Konsumenter har makt och det är dags att använda den.

Tycker du att det här låter som en god ide? Tveka då inte att engagera dig och dina närmaste. Skicka mail till dina vänner och uppmana dem att delta, du gör skillnad.

Jag ser fram emot att förändra världen med er!

/ Fr. A.

Kommentera

