Aktion 365 – dag 6

25 april 2009 at 11:31 f m (AKTION 365, Ekologiskt & Miljövänligt, Global uppvärmning, Mat, recept, Tips & Råd, Världsprojekt) (, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , )


Ekogrill

Under den sista tiden har jag fascinerats en del alla underbara matprogram som sänds. Så mycket gott man kan göra av lite enkla råvaror! Om det är en sak som jag lagt på minnet genom mina egna år av matlagning och små hopkok så är sak som är viktigare än allt annat, och det är råvarorna. Är inte råvarorna bra smakar heller inte maten lika bra.

Aktion 6

Med tanke på det fina vädret ute så är det säkert många som planerar vårens första grillning. Dagens aktion, tillverka din egen grillolja/marinad. För att uppleva en ännu mer ljuvlig smak så använd ekologiska varor, bra råvaror är direkt kopplade till ett gott resultat och varför inte unna smaklökarna det allra bästa!

På min grill finns alltid en mör ekoköttbit som marinerats ett par timmar innan i en god ofta påhittad men alltid egenhändigt tillagad, inte för att jag är någon superkock utan endast därför att jag blev så trött på alla tillsatser som fanns i maten jag köpte. Numera vet jag till större del vad jag äter för något. Förutom köttbiten älskar jag att grilla svamp och röd paprika de får en så mustig smak och passar dessutom bra till kött. Nedan finner du mitt ekorecept på marinad/grillolja som funkar lika bra till köttet som grönsakerna.

Fröken Arktis Ekomarinad/grillolja:

1 vitlöksklyfta finhackad
1 dl olivolja
1 kruka färsk dragon
rosmarin
salt
färskmalen svartpeppar
1 tsk grovkornig skånsk sötstark senap
1/2 dl vitt vin
2 st charlottenlök gorvhackad

Gör så här:

Ta fram en plan form, ugnsform i glas eller plåt funkar bra, skölj av det rensade köttet och grönsakerna i kallt vatten, torka av och lägg i formen. Finhacka vitlöksklyftan, grovhacka charlottenlöken och krukan med dragon och ett litet knippe med rosmarin (efter smak, två nypor räcker för mig).

Blanda samman alla ingredienserna i en glasskål och häll sedan över köttet eller grönsakerna eller båda. Gör du både grönsaker och kött, håll dem i separata formar.

Vänd ned det som ska marineras ordentligt och lägg över lock, in i kyl i två timmar och vänd efter halva tiden. Om du inte har lock använd aluminiumfolie hellre än plast för att minska miljöbelastningen.

Pensla på lite extra under de sista minuterna när köttet/grönsakerna ligger på grillen så ger det mest smak.

Smaklig spis!

/ Fr. A.

Kommentera

