Aktion 365 – dag 16

05 maj 2009 at 9:39 f m (AKTION 365, Global uppvärmning, Sopor & Källsortering, Världsprojekt) (, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , )


Morgontidningen & Tidningar i allmänhet.

 

Tillhör du en av dem som fått in vanan att läsa tidningen på morgonen till frukost innan dagen sätter igång så avundas jag dig. Jag begriper inte hur man skapar tid till att läsa tidningen men jag önskar att jag visste.

 

Flertalet gånger har jag entusiastiskt gjort mig beredd för en djupdykning bland nyhetsartiklarnas blandade kompott men finner oftast en av två saker inträffa. Antingen drunknar jag bland inrikes, utrikes, lokalt och vädrets nyheter, eftersom jag helt saknar den formen av lässtruktur som dagstidningar kräver och tröttnar på att kämpa mig igenom vad som i läget tycks vara en massiv författningssamlig. Eller låter jag mig förföras av de underbara fraser, formuleringar och budskap som förmedlas via det skrivna ordet och glömmer totalt bort tid och rum, varpå jag blir alldeles försenad till mina förutbestämda åtagande.

Min oförmåga att organiserat ta mig igenom en dagstidning slutade med att jag sa upp tidningen. Istället valde jag att läsa intressanta artiklar på nätet när det fanns en lucka eller två i schemat. Det fungerar för mig och när andan faller på och tiden finns att tillgå köper jag en tidning som jag lusläser för att stilla hungern för det skrivna ordet.

 

Aktion 16


Om du som jag har svårt att ta dig igenom en dagstidning eller kanske har du tidningen bara för att det hör till att man ska ha den men sällan eller aldrig läser den, då kanske det är dags att ändra på den vanan.


Säg upp din tidning och spara på träden. Du behöver inte vara utan tidning för det finns alternativ. Många av dagstidningarna har numera även prenumerationer som finns att tillgå på internet, vilket i vissa fall är mer miljövänligt än att ha en papperstidning.

Uträkningar visar att om du har en helårsprenumeration av en dagstidning bidrar du till ett utsläpp av 23,3 Kg CO2 medan om du läser tidningen på internet 30 minuter / dag ger det motsvarigheten av 10,7 Kg CO2. Valet som du gör är beroende på hur frekvent och länge du läser din tidning samt hur många i ditt hushåll som läser tidningen.

 

Källor:

 

Tidningen i skolan

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentera

