Aktion 365 – dag 28

17 maj 2009 at 1:08 e m (AKTION 365, Global uppvärmning, Världsprojekt) (, , , , , , , , , , , , , , , , , )


Television

 

Något som jag faktiskt inte reflekterat över så mycket är andelen tid som går åt att titta på tv. Jag har alltid vetat om att jag ser en hel del program och en del vill jag inte vara utan, det är underhållning.

Däremot går det åt ganska mycket tid till slötittande och zappande mellan kanaler och där vågar jag inte räkna efter hur många timmar som går åt. Men det tänkte jag ändra på genom att planera mitt tv-tittande i förväg.

Aktion 28

Räkna efter hur mycket som du tittat på tv under en veckas tid och minska ditt tv-tittande med 1 timme per dag. Bestäm redan nu i förväg vad du ska göra under den timmen varje dag, för den ska ersättas av något kul.

Kanske har du en bok på lager som du länge velat läsa men aldrig funnit tiden, kanske har du velat lära dig ett nytt språk, tai chi, golf eller ja något helt annat. Gör slag i saken och ersätt tv-timmen med något skoj inte fler måsten och vardagssysslor, sådant finns det nog av i överflöd och tids nog blir de gjorda. Personligen ska jag lära mig italienska. Vad ska du göra med all din nya tid?

Ha en skön dag!

/ Fr. A.

Kommentera

