Aktion 365 – dag 34

23 maj 2009 at 1:50 e m (AKTION 365, Ekologiskt & Miljövänligt, Global uppvärmning, Mat, Sverige, Världsprojekt) (, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , )


Plastade grönsaker?!

 

Igår var vi och handlade i en liten mindre Ica matbutik än vanligt, precis som alla andra butiker hade de det mesta som man behöver. Men när vi kom fram till grönsaksavdelningen drog jag efter andan, i princip alla grönsaker var individuellt inplastade. Jisses, jag trodde i min enfald att plastic fantastic samhällets trenden dog ut på 80- talet men det har jag uppenbarligen fått helt om bakfoten! Visserligen så har jag tidigare sett trenden att paketera frukt och grönt i plast men trodde att det var på tillbakagång.

Vad är vitsen med att plasta in paprikor var för sig? Det är ju inte ens biologiskt nedbrytningsbar plast som vi talar om här, utan vanlig skräpig plast. Trist att se matjätten Ica göra så stor reklamsatsning för sina ekologiska varor och sedan inte bemöda sig med att se till helheten och kontinuiteten. Det är sådana saker som får mig att tappa förtroendet.

 

På Icas hemsida finner jag hur man redan tidigare svarat på denna fråga enligt följande:

Förpackningar

Fråga: Varför använder ni plastförpackningar till frukt och grönt?

 

Svar: Det finns flera skäl till detta. Främst är det av hygieniska skäl och för att underlätta spårbarheten. Ett annat viktigt skäl är kvaliteten. Frukt och grönsaker är känsliga varor och t ex vindruvor, som ICA valt att förpacka i plastförpackning, blir lätt dåliga och förstörs när kunder plockar med dem i fruktdisken.”


Av hygiensika skäl hm, är det någon av oss som inte sköljer rent frukt och grönt innan vi använder dem? Med spårbarhet antar jag att de syftar till att varan ska slås in korrekt i kassasystemet men kanske det finns andra lösningar som små klisterlappar, vilket jag sett i en del butiker.

 

Skälet med bättre kvalitet köper jag inte. Ja, det är sant att vi konsumenter klämmer på varan för att se om den är färsk men jag tvivlar på att en förpackning i mjukplast hindrar en eventuell påverkan på produkten. Sen har jag allt för många gånger sett frukt i hårdplastförpackningar förfaras av mögel och liknande. Själv köper jag inte en förpackning där jag ser en antydan av mögel på en av jordgubbarna, eftersom jag vet att mögelsporerna finns på resterande. Skulle det inte vara bättre att anställa en person extra som har hand om frukten och skippa de onödiga förpackningarna?

 

Aktion 34

Bojkotta frukt och grönt som är förpackat i plast som inte är nedbrytningsbar. Tala gärna om för butiken att det är önskvärt att de slutar att plasta in frukt & grönt eller att de använder sig av fullständigt nedbrytningsbar plast.

Nu på våren och sommaren finns det ofta handlare som står på de små torgen runt om och säljer sina grönsaker utan plast. Tar du med dina egna kassar i tyg slipper du dessutom plastpåsarna. Ofta kan man finna små lokala frukt & grönsakshandlare på landsbygden som säljer sina varor, vilka ofta även är ekologiskt odlade. Ett annat stort pluss är att det blir mindre plast att källsortera!


Kommentera

