Aktion 365 – dag 41

30 maj 2009 at 12:20 e m (AKTION 365, Global uppvärmning, Hur börjar man?, Miljö & Klimat, Världsprojekt) (, , , , , , , , , , , , , , , , )


Medvetenhet ger förändring.

 

Alla har vi våra små egenheter och min resulterar vissa gånger i en obeslutsamhet där miljön får lida. Men det är en vana som jag planerar att göra mig av med. Rom byggdes inte på en dag, men en dag i taget så sker förändringar snabbare än man först förutsatte.

Ofta är det inte vår intention att vara tanklösa och låta miljön förfaras, utan beror helt enkelt på invanda mönster och beteenden som kan vara mer eller mindre svåra att förändra. Jag tror att mycket handlar om vår förmåga att vara närvarande i varje stund och handling som vi utför under dagens lopp. Det är många saker, tankar och handlingar som vi utför varje dag och många går nog mestadels på rutin, i alla fall på den här sidan tangentbordet.

Kanske om vi gav oss själva förmågan eller tillåtelsen att stanna upp och ta saker med lite ro och humor, skulle trycket som får oss att blind rusa på minska och istället kunde vi fatta medvetna beslut i vår tillvaro. För egen del har jag alltid lättare att fatta de bättre besluten, vilket kan handla om att ta den något lite mer omständiga vägen för att gagna miljön, när jag mår bra och är lugn till sinnes. Men är jag stressad händer det ofta att jag gör saker bara för att få dem snabbt ur världen så att jag kan göra nästa sak, och nästa, och nästa. Dessutom påverkas jag lättare av omvärlden istället för att följa min egen röst. 

Aktion 41

 

 

Dagens aktion kanske inte kan tyckas vara direkt relaterad till miljön, men för att en förändring i beteende ska ske krävs en medveten tanke, följt av en medveten handling som sedan upprepas. För att enklare kunna genomföra förändringar i tillvaron och förändra beteende går dagens aktion ut på, att i så stor utsträckning som det är möjligt, vara medveten i alla beslut och närvarande i de handlingar som utförs.

Så oavsett om du väljer att städa, shoppa eller sitta still och titta på en blomma var medveten, och gör det med lugn i sinnet.

 


Kommentera

