Aktion 364 – dag 48

06 juni 2009 at 7:31 f m (AKTION 365, Djur & Natur, Global uppvärmning, Händelser i Sverige, Miljö & Klimat, Sverige, Världsprojekt) (, , , , , , , , , , , , , , , , , , )


Leve Sverige!

 

Idag är det Sveriges Nationaldag och det ska vi fira med flaggan i topp, tårta och annat gott!

Vad kännetecknar Svea Rike?

Vikingaland som bebos av långa, blonda med blå ögon och tillika temperament som klimatet bjuder. Där isbjörnarna vandrar fritt på gatorna i ett isens och kylans land med allemansrätt. Landet lagom med mytomspunna trolska skogar och dess majestät älgen.

ABBA, Absolut, Ikea, H&M och Volvo är namnen som känns igen och för världens tankar mot nordvindarnas land. Att vinna Nobelpriset ger ära och erkännande i varje enskilt land. Svenskarna ses ha en värmande öppenhet men en blygsam försiktig tillbakadragenhet, vi är omtyckta och lite egendomliga.

 

Vad står Sverige för dig? Och vad tycker du är bra med Sverige som du vill värna om?

 

Allemansrätten

Något som jag anser verkligen kännetecknar Sverige är vår allemansrätt som vi ofta tar för givet men som är så värdefull. Tack vare den kan vi fritt vandra i skog och mark utan att fråga om tillstånd under förutsättningen inte störa – inte förstöra.

Själva begreppet allemansrätt myntades troligen runt 1900-talets mitt men dess koncept kan spåras långt tillbaka i tiden och den ses som ett kulturarv.

Allemansrätten är en av Sveriges fyra grundlagar under 2 kap. 18§, som omges av lagar, vilka definierar vad som är gångbart eller ej, men är i sig själv ingen lag. Vill du veta mer om vad som gäller för allemansrätten klicka här.

I utvalda områden som är nationalparker och naturreservat finns särskilda bestämmelser som begränsar allemansrätten men ibland även utökar den. Dessa föreskrifter finns ofta uppsatta på skyltar vid områdets ingångar.

Aktion 48.

I dagens aktion ska vi lära oss mer om allemansrätten och hur vi på bästa sätt värnar om vår natur. Att kunna gå ut och vistas i naturen är ett privilegium vi ska ta vara på, nedan följer länkar till olika saker att tänka på när man utför respektive aktivitet.


Organiserat friluftsliv

Vandring och skidåkning

Cykling

Ridning

Klättring

Jakt och fiske

Plocka blommor, bär, svamp …

Hunden i naturen

Eldning

Tälta

Husvagn & Husbil

Bad, båt och is

Stängsel och skyltar

Enskild väg

 

 

 

 

 

Nationalsången

Text: Richard Dybeck, 1844

Musik: Folkmelodi från Västmanland

 

1

Du gamla, Du fria, Du fjällhöga nord

Du tysta, Du glädjerika sköna!

Jag hälsar Dig, vänaste land uppå jord,

Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna,

Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna.

2
Du tronar på minnen från fornstora dar,
då ärat Ditt namn flög över jorden.
Jag vet att Du är och Du blir vad du var.
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden,
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.

3
Jag städs vill dig tjäna mitt älskade land,
din trohet till döden vill jag svära.
Din rätt, skall jag värna, med håg och med hand,
Din fana, högt den bragderika bära,
Din fana, högt den bragderika bära.

4
Med Gud skall jag kämpa, för hem och för härd,
för Sverige, den kära fosterjorden.
Jag byter Dig ej, mot allt i en värld
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden,
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.

 

Källa:

Kungahuset

Naturvårdsverket

Sverigesinformationsförening

Svenska institutet

Wikipedia


Kommentera

