Aktion 365 – dag 57. Tiden som flöt förbi.

15 juni 2009 at 10:27 f m (AKTION 365, Global uppvärmning, Hälsa, Miljö & Klimat, Världsprojekt) (, , , , , , , , , , , , , , , )


Ta tiden.

 

Hur många gånger har jag inte frågat mig själv vart min tid tar vägen och samtidigt önskat att jag hade mer. Efter ett tag började jag se de små luckorna som bildats, utan att jag varit riktigt medveten om det och nu tog de tid för mig. En del saker som drog tid ifrån mig irriterade mig för jag tyckte inte att jag gett dem lov att ta den. För trött för att orka tänka sjönk jag in i ett tillstånd av avslappning där jag effektivt blev matad med en massa onödig information som enbart har till uppgift att styra mina egna val, hjärntvättad.

 

Så vad var det jag gjorde? Jag slappnade av efter en dags arbete och tittade på tv. Japp, reklamen stjäl inte bara vår tid, utan vår energi, lite el, och gör varorna som vi köper så mycket dyrare än de behöver vara. Jag kan väl tycka att det skulle vara ett mycket effektivt sätt att lära sig nya saker men då ska det vara självvalda ämnen.

Hur hänger reklam ihop med miljön? Det kan tyckas lite långsökt, eftersom att stänga av tv:n under reklamtiden inte ger så stor utdelning. Vad som däremot gör skillnad är hur pass väl du kan återhämta dig från en dags arbete. Din tid för avslappning är viktig. Sen om det handlar om att läsa en bok, meditera eller varva ned framför tv:n en liten stund spelar ingen roll. Men du ska kunna göra det utan att bli matad med en massa budskap. Om vi mår bra så är det lättare för oss att förstå, relatera och bry oss om andra och framförallt, vi orkar att bry oss om miljön.

Aktion 57

Klocka tiden för ett par reklampauser på tv:n för att ta reda på den ungefärliga tid reklamen pågår. Stäng sedan av tv:n under reklampauserna och gå och gör något annat. Ställ äggklockan på ringning så missar du heller inte när programmet börjar igen. Du kommer att bli förvånad hur mycket som du hinner med och hur mycket lättare till sinnes du kommer att känna dig. Allt eftersom du inte längre behöver ägna omedveten energi till att bli hjärntvättad av reklam. Ta tillbaka din tid!

Kommentera

