Aktion 365 – dag 71. Det blir fisk till middag!

30 juni 2009 at 5:10 e m (AKTION 365, Global uppvärmning, Mat, recept, Världsprojekt) (, , , )


Gott med firre!

 

En gång i veckan behövs det fyllas på förrådet med lite omega 3 o 6. Lättast får man dessa essensiella fettsyror från feta fiskar. Men fisk överhuvudtaget är nyttigt och vi äter för lite fisk. Minst en gång i veckan är bra att äta fisk men gärna fler. Förr i tiden åt man inte mycket kött och då var matsedeln nästan den omvända. Fisk sex dagar i veckan och kött en dag, vanligen på torsdagar då det serverades ärtsoppa med en gnutta fläsk.

Min gammelmorfar lär ha varit så van att äta fisk att han kunde stoppa in fisken i ena mungipan, bena fisken i munnen medan han åt och spottat ut benen från andra mungipan. Jag önskar så att jag hade fått sett det, även om jag delvis tvivlar på att denna bedrift är möjlig så ser jag inte den som en omöjlighet. Och sanningen var ju den att karlen hade ätit fisk i hela sitt liv och då vore det nästan konstigt om han inte lärt sig ett trick eller två. Övning ger färdighet eller hur var det man sa?

 

Varför ska man äta fisk?

Det talas mycket om att äta mer fisk, men varför? Det är bra för hälsan att äta fisk. Fisk och skaldjur innehåller inte bara omega 3 fett som är nyttigt för kroppen, de är även mycket rika på mineraler och vitaminer speciellt D-vitamin, selen och jod. Omega 3, vilken reducerar risken för hjärt- kärssjukdommar, finner man som mest i de fetare fiskarna som makrill, lax och sill. Barn i synnerhet är i behov av omega 3 eftersom deras tillväxt av hjärnan och synen kräver det för en normal utveckling.

Tänk på att variera dina fisksorter och varva fet fisk med mager, insjöfisk med fisk från havet så erhåller du en god balans. En lagom portion fisk är ungefär 100-150 gram.

En annan anledning att äta fisk en eller två gånger i veckan är att vi minskar belastningen på vår miljö avsevärt, eftersom det innebär att vi inte äter kött den dagen. Att äta fisk en gång i veckan gör en markant skillnad på köttkonsumtionen. En person kommer att spara 11, 44 kg kött om året genom att enbart byta ut en måltid i veckan mot fisk. För en lite mer talande bild motsvarar de 11,44 kg nästan ett lamm.

Aktion 71

 

Livsmedelsverket rekommenderar att man äter fisk och skaldjur upp till tre gånger i veckan, men personligen tror jag på att det är bra att börja med en gång i veckan och sedan utöka. Här kommer ett av mina fiskrecept som är enkelt och lätt att laga.

Fröken Arktis fisk i knyte

( 4 port, använd ekologiska råvaror)

 

400 g valfri vit fisk (se gröna listan)

1 liten burk sparris

1 liten burk valfri svamp

Créme fraîche

vitt vin

nypotatis

dill

salt & peppar

2 st charlottenlök

 

 

Gör så här:

 

Riv folie i fyra bitar, ta till ordentligt. Skär fisken i fyra bitar och lägg på folien. Skrubba nypotatisen och dela den i hälften eller fjärdedelar. Fördela potatis, sparris, svamp mellan de fyra blivande paketen. Hacka charlottenlöken och ansa dillen, lägg till paketen tillsammans med salt och peppar. Forma nu paketen så att du får en botten och häll på en liten skvätt vitt vin, ca 1-2 msk per paket, klicka ut en msk créme fraïche och förslut varje paket med folien.  In i ugnen i 20-23 min på 225° C. Kontrollera fisken innan du äter den så att den är genomstekt.

 

Smaklig spis!

/ Fr. A.

 

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: