Aktion 365 – dag 73. Ekologiskt Badmode?

02 juli 2009 at 6:52 e m (AKTION 365, Global uppvärmning, Mode, Världsprojekt) (, , )


Bikini eller baddräkt?

Det är högsäsong för strand och bad men hur ligger det till på fronten med miljövänliga badkläder? Med berått mod kastar jag mig ut i djungeln av butiker i jakt på en snygg grön bikini och baddräkt.

Gudrun Sjödens baddräkt

Gudrun Sjödens baddräkt

Till en början visar det sig vara ett ganska magert utbud att tillgå, speciellt på den svenska marknaden, där jag endast finner en ekologisk baddräkt från Gudrun Sjöden som just nu har rea på baddräkter så passa på.

I övrigt har alla stora märkeskedjor ett gigantiskt utbud med de konventionella badkläderna bestående av ca 80% polyamid och 20 % lycra elastan, oberoende av märke är sammansättningen av material den samma.

Bikini

Bikini

Bättre lycka har jag när jag vidgar jaktmarkerna något och ser till vad som finns i världen. I junis nummer av Voge hittar jag ett reportage med snygga ekologiska bikinis, bl. a. en från Barstow bikini som finns hos loyale chlothing.

Bikini

Bikini

Fler alternativ poppar upp och en butik Faeries Dance har många goda alternativ till de konventionella. De flesta baddräkter och bikinis är nästan helt ekologiska, enbart en liten procent i vissa innehåller spandex (den engelska motsvarigheten till elastan).

Aaron Chang

Aaron Chang

Aaron Chang är en fotograf som riktat in sig på att designa badkläder och hans färgstarka linje är tillverkad av återanvända plastflaskor och ekologisk bomull.

Baddräkt

Baddräkt

BTC Elements har ett par riktigt läckra baddräkter och bl. a. en sval snygg bikini i färgen teal.

Tankini

Tankini

För de allra minsta rekomederas Imse Vimse som har badbyxor, tankini toppar och bekväma badskor till småttisarna. Riktigt söta och i många roliga färger.

Aktion 73

Ja, skönt nog kan jag stryka min första tanke när jag började leta. Jag befarade att vi skulle behöva använda oss av det allra modigaste alternativet dvs att bada el natural. Det finns gott om snygga bikini och baddräkter så köp en ekologisk om du behöver en ny i sommar. Beställer du utomlands kan det vara en ide att gå samman med andra så minskar man miljöutsläppet för transporten. Men viktigaste av allt, börja fråga i din lokala butik efter ett ekologiskt alternativ! Förhoppningsvis får vi då se dem till nästa sommar.

/ Fr. A.

Kommentera

