Kanske vi fått en grön ledare ändå?

05 juli 2009 at 2:23 e m (Global uppvärmning, Nyheter, Sverige, Vad händer i världen?) (, , , , , )


Visserligen skulle jag ta semester, men jag kan ändå inte låta bli att skriva en rad eller två när det sker saker i vårt avlånga land. I morse såg jag reprisen av Fredrik Reinfeldts tal på Almedalsveckan, eftersom jag missade det under gårdagen, och äntligen händer det något i Sveriges politik. Reinfeldt tar djärvt det första steget mot att bli en ledare genom sitt tal. Han talar för klimatet och ekonomin och har mod nog att ställa sig utanför de simpla tjuvnyp som i vanliga fall kännetecknar politiken i Sverige.

Fredrik Reinfeldt

Fredrik Reinfeldt

Jag har inte gett mycket för politik, eftersom jag inte sett att det funnits någon tillstymmelse av ledarskap i det s.k. vuxna sällskap, som spektrat av politiker utgör. Tvärtom har jag ofta hävdat att politiken till största del handlat om smutskastning och bortförklaringar i sandlådan, som små barn.

Sen frågar man sig varför världen ser ut som den gör? Men som alla föräldrar vet, barn gör inte som vi säger, barn gör som vi gör och således gäller även ledarskap. Såsom politikerna beter sig så kommer även medborgarna att bete sig.

Kanske kommer vi att se fler medborgare följa Reinfeldts exempel och bete sig som ledare och ta ansvar för sina handlingar. Kanske kan vi t.o.m. få fler politiker att axla sina roller som ledare, förtroendevalda av folket för folkets bästa, ta ansvar för sina handlingar och ta ansvar för det folk som de representerar.

Pajkastning

Pajkastning

Jag tvivlar på att medborgarna har valt de individer som nu sitter i toppen för att få se en pajkastningskomedi. Jag tror att medborgarna väljer sina förtroendevalda för att de ska föra Sverige framåt med värdighet, inte släpa henne fram i dyngan. Väx upp politiker och axla ert ansvar, komedier hör hemma på teatern!

Till Fredrik Reinfeldt vill jag lyfta på hatten och säga tack, äntligen det mod till ledarskap som vi efterlängtat. Fortsätter Reinfeldt i samma anda är klimatet i goda händer och jag ser fram emot att se fortsättningen.

Se talet här.

/ Fr. A.

Källor:

DN

Kommentera

