Aktion för Aktion Aid – Kom Närmare!

27 september 2009 at 2:38 e m (Bidrag & Donationer, Klimat, klimatförändringar, Vad kan jag göra för miljön?, Världen, Världsprojekt) (, , , )


Du har säkert sett reklamen på Tv, AktionAids kampanj ”Kom närmare!” för kvinnor i fattiga länder. Vi ser hur klimatförändringarna påverkar vårt samhälle, nu får vi även möjlighet att se hur de påverkar från en annan del av världen. Kampanjens syfte är att föra människor närmare varandra, att genom ordets berättelse skapa förståelse och kunskap som kan engagera till att sträcka ut en hand. Det krävs så lite för att hjälpa och det enda vi behöver göra är att våga lyssna.

Lyssna till Ana Marcos Juaias livsöde och hur klimatförändringarna påverkar hennes liv.

Ana Marcos-Mocambique

Ana Marcos-Mocambique

Hej,


Jag heter Ana Marcos Juaia, är 42 år gammal och driver ett litet jordbruk norr om Maputo i Moçambique. Jag bor ensam med min 20-åriga son i en liten trähydda. Min man gick bort för fem år sedan.


Jag vill berätta om hur klimatförändringarna påverkar mig och min familj.


När jag var liten planterade vi majs som blommade i perioden oktober-december, men nuförtiden regnar det inte förrän i januari-februari så allt utsäde hinner torka bort innan det börjar regna. Och eftersom torkan följs av översvämningar blir det allt svårare att överleva på jordbruk.

Jag har tre små jordbitar i byn Samora Machel men jag kan inte odla på den bördigaste jorden som ligger alldeles intill floden på grund av de återkommande översvämningarna. Huset vi hade vid floden har också sköljts bort av vattenmassorna.


Jag får utsäde av den lokala jordbruksföreningen, som stöds av ActionAid, och jag får också låna deras oxar för att plöja min mark som ligger en bit från floden. Det hjälper, vi får en liten skörd, men jag måste fortfarande köpa ris och majs för att överleva. Min dröm är att ha råd att köpa en egen oxe.


Vänliga hälsningar,

Ana Marcos Juaia

Fler berättelser finner du hos Action Aid.


Vill du veta mer? Vill du veta hur du kan förändra världen till det bättre för kvinnor?

Vill du hjälpa?


Du kan prenumerera på e-berättelser helt kostnadsfritt. Börja prenumerera här, redan idag!

Genom att hjälpa en annan kvinna, hjälper du dig själv. Mänskliga rättigheter är även kvinnliga rättigheter.

/ Fr. A.


Lämna en kommentar